5 powodów, dla których należy odwiedzać regularnie dentystę

Większość osób kojarzy wizytę u dentysty z nieprzyjemną koniecznością. Z tego też względu stara się ją realizować jak najrzadziej. Tymczasem regularne odwiedzanie stomatologa pozwala utrzymać prawidłowy stan naszej jamy ustnej i jednocześnie zadbać o piękny, zdrowy uśmiech. Nie wiąże się to wcale z koniecznością borowania czy bolących zabiegów. Systematyczne wizyty to pewność wykrycia wszystkich nieprawidłowości już na początkowym etapie i ich łatwego usunięcia. To najprostsza droga do realizacji marzenia o idealnie białych zębach!

Dlaczego warto regularnie odwiedzać stomatologa?

Regularne wizyty nie oznaczają, że musimy wybierać się do stomatologa co miesiąc. W większości przypadków wystarczająca będzie jedna wizyta na pół roku. Taka częstotliwość pozwala zadbać o zęby, wyeliminować próchnicę czy też zapobiegać wszelkim chorobom przyzębia. Sprawdźmy, jakie inne korzyści przyniesie nam regularne odwiedzanie dentysty i kiedy może się to okazać niezbędne.

1. Usuwanie osadu i kamienia nazębnego

Nawet kilkukrotnie mycie zębów w ciągu doby nie jest w stanie uchronić nas przed powstawaniem osadu i kamienia nazębnego. W tym celu należy bowiem czyścić całą jamę ustną, a niestety nie w każdy obszar jesteśmy w stanie dotrzeć, stosując nawet nić dentystyczną. Nagromadzony osad nazębny po pewnym czasie powoduje powstanie kamienia nazębnego, który jest najczęstszą przyczyną demineralizacji szkliwa. Usuwanie kamienia zajmuje zaledwie chwilę i od razu poprawia wygląd oraz stan naszej jamy ustnej.

2. Ochrona przed zapaleniem dziąsła

Nagromadzony osad nazębny może wywołać zapalenia dziąseł. Dzieje się tak, ponieważ kamień nazębny najczęściej występuje w miejscach połączenia zębów z linią dziąsła, co powoduje tzw. cofanie się dziąsła, a w efekcie jego zapalenia, które jest szczególnie uciążliwe, głównie ze względu na silny ból, obrzęk i krwawienie. Jeżeli więc wystąpią u nas takie objawy, to znak żeby wybrać się jak najszybciej do dentysty.

3. Nadwrażliwość zębów

Jeżeli po spożyciu zimnych lub gorących posiłków i napojów odczuwamy ból zębów, to najprawdopodobniej cierpimy na ich nadwrażliwość. Tego rodzaju problem może skutecznie odbierać przyjemność z jedzenia, dlatego obowiązkowa jest wówczas wizyta u stomatologa, który postawi diagnozę i dobierze sposób leczenia. W większości przypadków przyczynę nadwrażliwości stanowi postępujące zapalenie przyzębia.

4. Dokuczliwy ból w okolicach uszu

Co ból uszu może mieć wspólnego z jamą ustną? Jak się okazuje bardzo wiele, zwłaszcza gdy nasila się rano. Jest on zazwyczaj powodem zaciskania zębów podczas snu. Znaczna część z nas robi to nieświadomie. Lekceważenie tego problemu może doprowadzić do zniszczenia tkanek twardych zębów, dlatego warto zadbać o wdrożenie leczenia już na początkowym etapie.

5. Przebarwienia na błonach śluzowych

Przebarwienia lub rany pojawiające się na wargach bądź błonach śluzowych policzków mogą okazać się szczególnie groźne, szczególnie gdy nie goją się mimo upływu dwóch tygodni. Takie zmiany należy konsultować ze stomatologiem, ponieważ świadczą najczęściej o chorobach ogólnych.

Jeżeli zauważyliśmy u siebie którykolwiek z opisanych objawów, to bezzwłocznie musimy udać się do stomatologa. Jest to konieczne także w przypadku wspomnianej ochrony dziąseł czy powstającego kamienia nazębnego. Ponadto warto wiedzieć, że stany zapalne zębów mogą być powodem zaostrzenia się wielu chorób, jak np. reumatoidalnego zapalenia stawów czy łuszczycy. Nieco częściej do dentysty powinny wybierać się osoby chorujące na cukrzycę.

Szukasz profesjonalnego stomatologa? Koniecznie odwiedź nasz gabinet stomatologiczny w Poznaniu!