Czy da się leczyć zęby u dorosłych bez bólu?

Wielu dorosłych zwleka z wizytą u dentysty jak długo to możliwe. Obawiają się bowiem bólu i dyskomfortu. Często też przywołują w pamięci negatywne doświadczenia związane z leczeniem zębów w dzieciństwie. Tymczasem im szybciej stomatolog zajmie się problemem, tym lepiej. Na szczęście współcześnie da się leczyć zęby u dorosłych bez bólu. Jakie metody i techniki na to pozwalają?

Wizyta u stomatologa – czy musi być bolesna?

Niejednemu dorosłemu wizyta u dentysty kojarzy się z bólem. Dlatego zwleka z leczeniem uzębienia tak długo jak to możliwe. Tymczasem próchnica nie czeka. Rozwija się i coraz głębiej wnika w strukturę zębów, niszcząc je i doprowadzając do dyskomfortu, a z czasem także i bólu. Wówczas wizyta u stomatologa staje się koniecznością. Czy jednak musi towarzyszyć jej ból?

Jak się okazuje – nie. Dzięki zastosowaniu najnowszych zdobyczy techniki współczesna stomatologia świetnie radzi sobie z łagodzeniem bólu i dyskomfortu podczas leczenia zębów. Dlatego nie warto zwlekać, aż problemy z uzębieniem staną się na tyle poważne, że uniemożliwią normalne funkcjonowanie, tylko od razu zgłosić się do dentysty. Jakie metody znieczulenia są obecnie dostępne w gabinetach dentystycznych?

• Klasyczne znieczulenie miejscowe (nasiękowe). W jego ramach stomatolog wstrzykuje w dziąsło płyn znieczulający. Dzięki temu pacjent nie odczuwa w okolicy zęba żadnego bólu. Co ważne, klasyczne znieczulenie blokuje wyłącznie impulsy bólowe. W efekcie pacjent jest w pełni świadomy. Efekt znieczulenia utrzymuje się przez pewien czas po zakończeniu zabiegu, co przez część osób może być uznawane za niekomfortowe.
  • Znieczulenie komputerowe. Bezpieczne, bezbolesne i – co ważne dla wielu pacjentów – wykonywane bez tradycyjnych zastrzyków. Działa automatycznie, pod kontrolą komputera, który stale dozuje płyn znieczulający, dzięki czemu podawany środek wchłania się równomiernie. W konsekwencji zabiegowi nie towarzyszy ani ból, ani nieprzyjemne uczucie rozpierania tkanek. Co więcej, metoda ta pozwala na precyzyjne znieczulenie pojedynczego zęba, dzięki czemu pacjent opuszcza gabinet stomatologa bez uczucia odrętwienia. Może bez przeszkód śmiać się i rozmawiać.
  • Gaz rozweselający. Nie tylko znieczula, ale również odpręża i wprowadza pacjenta w stan rozluźnienia. Podawana przed wykonaniem zabiegu dawka podtlenku azotu jest bezpieczna dla organizmu i nie powoduje znieczulenia ogólnego. Pacjent pozostaje w stałym kontakcie ze stomatologiem przez cały czas trwania leczenia. Gaz rozweselający zmniejsza stres. Dlatego jest polecany tym dorosłym, którzy denerwują się wizytą u dentysty. Można go również podawać dzieciom.
  • Narkoza. Pacjent nie tylko nie odczuwa bólu, ale również przechodzi przez zabieg dentystyczny w całkowitej nieświadomości. Sedacja dożylna jest bezpieczna, a nad zdrowiem pacjenta czuwa nie tylko stomatolog, ale również lekarz anestezjolog. To metoda skierowana do osób, które nie mogą przezwyciężyć strachu przed wizytą u dentysty, mają złe doświadczenia związane z leczeniem zębów w przeszłości lub cierpią na dentofobię.

Wbrew pozorom wizyta u dentysty nie musi być bolesna. Istnieje bowiem wiele skutecznych metod znieczulenia, które blokują odczuwanie impulsów bólowych, a jednocześnie pozwalają zredukować stres związany z zabiegiem dentystycznym. Po przeprowadzeniu wywiadu i wysłuchaniu Cię stomatolog dobierze odpowiedni sposób. Dlatego nie wstydź się opowiedzieć o swoich doświadczeniach i strachu. Ułatwi to lekarzowi pracę, a Tobie oszczędzi bólu i nerwów.