Czy wybielanie zębów jest dla każdego?

Wybielanie zębów to jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów. Pozwala on na uzyskanie wymarzonego, śnieżnobiałego uśmiechu i w wielu przypadkach na pozbycie się silnych kompleksów. Obecnie w gabinetach stomatologicznych przeprowadza się wybielanie zarówno za pomocą specjalistycznej lampy, jak i nakładek, tworzonych osobno dla każdej osoby. Istnieją również tzw. domowe metody, które jednak nie przynoszą ani zbyt szybkich, ani zbyt zadowalających efektów. Czy każda osoba może poddać się wybielaniu? O jakich przeciwwskazaniach wspominają dentyści?

Kiedy należy zrezygnować z wybielania zębów?

Naturalny kolor zębów jest wynikiem naszych predyspozycji genetycznych, a także grubości szkliwa oraz barwy jaką ma zębina. Styl życia wpływa z kolei na powstawanie przebarwień, które najczęściej pojawiają się z powodu palenia papierosów, picia czarnej kawy, herbat oraz czerwonego wina. Do tego dochodzi nieprawidłowa higiena, spożywanie niektórych leków, a ponadto przebyte choroby. Wspomniane przebarwienia można w większości przypadków usunąć za pomocą wybranej metody wybielania. Niestety istnieje szereg przeciwwskazań kiedy wykonanie zabiegu jest niemożliwe. O jakich czynnikach mowa?

• Okres ciąży i karmienia piersią – w tym czasie można poddawać się wielu zabiegom stomatologicznym, jednak wybielanie jest niemożliwe, ze względu na brak pewności co do wpływu wybielania na zdrowie płodu i karmionego dziecka. Dodatkowo, w czasie ciąży wiele kobiet miewa problemy żołądkowe, objawiające się wymiotami, zaś zawarte w nich kwasy negatywnie wpływają na szkliwo. Decyzja o wybielaniu w tym czasie jeszcze bardziej osłabiłaby zęby.

• Choroby jamy ustnej – wybielanie zębów przeprowadza się wyłącznie na zdrowych zębach. Z tego względu próchnica, wszelkie stany zapalne, nadżerki, afty oraz owrzodzenia uniemożliwiają wykonanie zabiegu. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić dokładne leczenie, po którym lekarz zakwalifikuje nas do wybielania. Zazwyczaj wykonuje się także skaling i piaskowanie.

• Choroby ogólnoustrojowe – kolejnym przeciwwskazaniem są choroby takie jak cukrzyca, nowotwór, epilepsja czy choroba Parkinsona.

• Uczulenie na jakikolwiek ze składników preparatu wybielającego – najczęściej zawiera on nadtlenek wodoru lub nadtlenek karbamidu.

Dodatkowo wybielanie zębów nie jest przeprowadzane u dzieci poniżej 16 roku życia. Odradza się zabieg również w przypadku osób noszących aparat ortodontyczny, gdyż ze względu na obecność zamków i kleju istnieje ryzyko nierównomiernego wybielenia. Co więcej, preparat wybielający może osłabić działanie kleju mocującego.

Wybielanie zębów a nadwrażliwość

Nadwrażliwość objawiająca się pojawieniem bólu w momencie kontaktu z zimnymi, gorącymi, kwaśnymi lub słodkimi potrawami jest problemem, który często pojawia się po zabiegu wybielania, jednak ma charakter krótkotrwały. Wiele osób zmaga się z tym problemem na co dzień, najczęściej z powodu odsłoniętej zębiny. Powstaje więc pytanie, czy w tym przypadku możliwe jest wybielenie zębów? Odpowiedź jest twierdząca, jednak przed wykonaniem zabiegu należy zidentyfikować źródło problemów i rozpocząć jego eliminację.

Jeśli nadwrażliwość wynika z niewłaściwej higieny, konieczna może być zmiana szczoteczki lub pasty, a także techniki szczotkowania. Kolejnym rozwiązaniem jest wykonanie fluoryzacji, która wzmocni szkliwo i zabezpieczy kanaliki zębowe. Dodatkowo, należy stosować pasty przeznaczone dla zębów wrażliwych. Chcąc ograniczyć ryzyko pojawienia się bólu, wybielanie zębów warto wykonać za pomocą lasera. Ta metoda wiąże się bowiem z mniejszymi podrażnieniami (w porównaniu do nakładek) i lepiej sprawdzi się u osób z nadwrażliwością. Zapraszamy do naszego gabinetu w Poznaniu jeżeli masz jakieś wątpliwości, chętnie skonsultujemy Twój problem.