Dlaczego pojawiają się wady zgryzu i krzywe zęby?

Nie każdy z nas może pochwalić się idealnym uśmiechem, prostymi zębami niczym z reklamy. Dentysta bardzo często stwierdza wady zgryzu, które nie stanowią wyłącznie defektu estetycznego, ale też zdrowotnego. Krzywe zęby stanowią poważny problem, któremu należy przeciwdziałać, jeśli chce się uniknąć tych poważniejszych i bardziej dokuczliwych. Stłoczone zęby i wady zgryzu to dla wielu osób powody do wstydu, ale nie musi tak być. Mamy przecież do dyspozycji szereg innowacyjnych rozwiązań ortodontycznych, które pozwolą odzyskać ładne uzębienie.

Krzywe zęby nie tylko defektem kosmetycznym

Trudno mówić o pięknym uśmiechu, jeśli ma się krzywe zęby, które od razu wysuwają się na pierwszy plan podczas mówienia, śmiania się czy jedzenia. Nic więc dziwnego, że są powodem kompleksów. To jednak niejedyny problem. Dużo większy tkwi w nieprawidłowej mowie, co wynika ze stłoczenia zębów i ich niewłaściwego ustawienia względem tych sąsiadujących. Posiadacze takich zębów każdego dnia muszą borykać się z niemałym dyskomfortem. Trudności napotykają również podczas codziennej higieny uzębienia. Dbanie o stłoczone ze sobą zęby jest nie lada wyzwaniem. Są one bardziej narażone na powstawanie ubytków i rozwój próchnicy, a to jak wiadomo, jest już prostą drogą do jeszcze większych problemów, łącznie z ich utratą.

Do skrzywienia zębów i rozwoju wad zgryzu dochodzi głównie w okresie dojrzewania, a dokładniej po wypadnięciu tych mlecznych i wyżynaniu się stałych. To właśnie wtedy można zaobserwować nieprawidłowości i jeśli zostaną one zbagatelizowane, pogłębią się. Regularne wizyty kontrolne u stomatologa są kluczowe do tego, aby nie dopuścić do postępu i kłopotów z uzębieniem w przyszłości. Dentysta jest w stanie rozpoznać odchylenia od normy już we wczesnym stadium, co pozwoli wdrożyć odpowiednie metody przeciwdziałające ich dalszemu rozwojowi.

Skąd pojawiają się wady zgryzu?

Przyczyn nieprawidłowo wyrzynających się zębów jest wiele. Mówić można o stłoczeniach pierwotnych i wtórnych. O tych pierwszych mówimy, gdy dochodzi do nich podczas wymieniania uzębienia na stałe. Z kolei te wtóre powstają już w wieku dorosłym, gdy mamy już wszystkie stałe. Zbyt szybkie wypadnięcie mlecznych zębów nie jest niczym dobrym, gdyż zaburzy to tor wzrostu tych nowo wyrzynających się. Te sąsiadujące mają tendencję do przesuwania się w powstałe luki, zabierając miejsce tym właściwym, które nie mają już sposobności do wyrznięcia się tam, gdzie powinny zgodnie z anatomią. Kolejną przyczyną stłoczenia pierwotnego może być związane z usunięciem chwiejącego się zęba mlecznego, przez co ten stały nie może się wyrżnąć prawidłowo. Podawanie tabletek zawierających fluor także może stać się źródłem problemów.

Przy stłoczeniach wtórnych mówi się głównie wtedy, gdy zaczną wyrzynać się zęby mądrości, czyli tak zwane ósemki. Często nie ma już po prostu na nie miejsca w łuku zębowym, przez co zaczynają napierać na pozostałe. Przyczynić może się to nie tylko do stłoczenia, ale też zapalenia kości, ubytków i powstania bolesnych cyst. Kolejną sytuacją będzie zaniedbanie zaleceń pozabiegowych, czyli nienoszenie aparatu retencyjnego po przebytym leczeniu przy użyciu aparatu ortodontycznego. Zbyt krótki okres jego stosowania także może stać się przyczyną stłoczenia wtórnego.

Ekstrakcja zęba i brak uzupełnienia powstałej luki skutkuje przesuwaniem się pozostałych zębów w łuku przeciwnym. Zaczynają wysuwać się poza płaszczyznę zgryzu. Warto też zaznaczyć, że wady zgryzu mogą mieć podłoże kostne. Najczęściej wynikają one ze złych nawyków z okresu dzieciństwa, ale nawet niektóre choroby przyczyniają się do powstawania tego typu nieprawidłowości. Podobnie jest z wadami genetycznymi. Mówić można o przodo- i tyłozgryzach oraz równogryzie.