Jak dbać o higienę protez zębowych?

Stomatolog zajmuje się nie tylko leczeniem zębów, ale też profilaktyką i udzielaniem porad odnośnie do zasad prawidłowej pielęgnacji uzębienia. Bardzo ważną kwestią jest zachowanie odpowiedniej higieny protezy zębowej, aby nie tylko wyglądała estetycznie, ale służyła użytkownikowi przez długi czas. Nie mówiąc już o kwestii zapachu z ust – zalegające resztki jedzenia staną się siedliskiem dla chorobotwórczych patogenów.

Brak odpowiedniej higieny protezy zębowej źródłem wielu problemów

Wiele osób uważa, że przy braku swoich prawdziwych zębów nie muszą już przykładać takiej wagi do pielęgnacji protezy zębowej, otóż są w dużym błędzie. Odpowiednia jej higiena to podstawa, jeśli chcemy cieszyć się komfortem i użytkować ją przez długi czas. Nie mówiąc już o tym, że zaniedbana proteza będzie sprzyjała rozwojowi baterii i grzybów. Znika problem z próchnicą, ale nadal trzeba liczyć się z ryzykiem powstania przeróżnych chorób. Wciąż nie brakuje osób, które przechowują swoją protezę w pudełeczku, co jest niewłaściwe. Jest to prosta droga do tego, aby rozwinęły się na niej patogeny, skąd wraz z połykanym jedzeniem i piciem będą migrować do wnętrza naszego organizmu.

Porowata powierzchnia akrylu na skutek długotrwałego narażenia na działanie wilgoci stanowi doskonałe miejsce do bytowania grzybów, które zaczną kolonizować się w błonie śluzowej jamy ustnej. Jeśli to zbagatelizujemy, sami przyczynimy się do rozwoju schorzeń ogólnoustrojowych. Kolejnym problemem jest spanie z protezą. Ma ona wtedy ciągły kontakt ze śliną, zwiększa się też ryzyko jej połamania. Do tego dochodzi jeszcze ocieranie i podrażnianie dziąseł, czego efektem możne być nawet afta czy owrzodzenie.

Jak powinno się dbać o protezę zębową?

Pierwszą kwestią jest regularne mycie protezy zębowej, najlepiej po każdym posiłku, dokładnie usuwając wszystkie resztki pokarmu. Samo jej przepłukiwanie nie będzie wystarczające. Zalegające jedzenie stanie się pożywką dla bakterii i grzybów oraz źródłem nieprzyjemnego zapachu. Nie można myć wyłącznie części zębowej, ale całą protezę, co wymaga wyjęcia jej z jamy ustnej. Największą dokładność należy zachować w przypadku miejsc, które mają kontakt z błoną śluzową. Oczywiście do czyszczenia należy używać odpowiedniej szczoteczki – nie pierwszej lepszej, zwykłej z ostrym włóknem. Nic bardziej mylnego. Powinno się sięgać po specjalne akcesoria, dedykowane protezom zębowym. Wyposażone są one w dwie główki, gdzie jedną czyści się protezę od zewnątrz a drugą od środka. Nie mogą być zbyt twarde, żeby nie porysować powierzchni protezy, co jeszcze bardziej przyczyniłoby się do jej porowatości. Najbezpieczniej będzie używać szczoteczki z delikatnym włosiem, którym łatwiej jest też dotrzeć do zakamarków.

Z protezą należy obchodzić się bardzo ostrożnie, gdyż łatwo o jej złamanie. Można czyścić ją na otwartej dłoni lub na ręczniku. Absolutnie nie wolno gotować protezy, co przyczyni się do powstania odkształceń i zwiększenia kruchości. Do dezynfekcji służą specjalne płyny. Z kolei do czyszczenia zaleca się używać specjalistycznych preparatów do tego przeznaczonych, co będzie najlepszym rozwiązaniem. Chodzi tutaj nie tylko o pasty, ale też o tabletki czyszczące i proszki. Ewentualnie pomogą domowe metody, ale zwykle są one mniej skuteczne. Do mycia protez można posłużyć się przykładowo octem jabłkowym, sokiem cytrynowym i sodą oczyszczoną. Wyjętą protezę zębową powinno się przechowywać w suchym i szczelnym pojemniku. Higiena jamy ustnej obejmuje też masowanie dziąseł, co sprzyja lepszemu mikrokrążeniu.