Leczenie zębów u dzieci bez bólu – skuteczne metody

Ból zęba potrafi dać się we znaki. Przez wielu dorosłych jest określany jako nie do zniesienia. Nic więc dziwnego, że i dzieci nie mogą się z nim uporać. Na szczęście mali pacjenci wcale nie są skazani na leczenie w bólu. Jak przekonuje każdy dobry dentysta dla dzieci, istnieją skuteczne sposoby, by naprawić ubytki w dziecięcym uzębieniu bez dyskomfortu. Jak to wygląda w praktyce?

Skuteczne metody leczenie zębów u dzieci bez bólu

Nieleczone zmiany próchnicze u dzieci mogą być źródłem wielu poważnych problemów zdrowotnych. Wśród najczęstszych powikłań wymienia się m.in. paradontozę, zapalenia gardła, migdałków i zatok, chorobę wrzodową żołądka, a nawet problemy z sercem.

Najczęściej mały pacjent trafia pod specjalistyczną opiekę, dopiero gdy dyskomfort i ból stają się nie do zniesienia. Nie oznacza to jednak, że bolącego zęba trzeba od razu spisać na straty. Zazwyczaj da się go uratować. Trzeba jednak wdrożyć odpowiednie leczenie. Czy zawsze musi się to wiązać z bólem? Jak przekonuje dentysta dla dzieci, nie.

Istnieje bowiem co najmniej kilka nowoczesnych, a zarazem bezbolesnych metod leczenia zębów u najmłodszych pacjentów, które z powodzeniem mogą zastąpić borowanie. Oto najciekawsze z nich.

1. Ozonowanie zębów mlecznych. Pozwala uporać się wczesnymi zmianami próchnicznymi. Najczęściej więc traktuje się je jako terapię wspomagającą leczenie tradycyjnymi metodami. Ozon odznacza się wysoką skutecznością – uśmierca aż 99 proc. bakterii znajdujących się na powierzchni zębów.

1. Usuwanie próchnicy laserem. Wiązka światła precyzyjnie usuwa próchnicę, a przy okazji dezynfekuje ząb. Dzięki temu jest on od razu gotowy do nałożenia wypełnienia.

1. Abrazja powietrzna. Znajduje zastosowanie w leczeniu niewielkich ubytków. W jej przypadku próchnica jest ścierana za pomocą piasku, który wylatuje ze specjalistycznej dyszy pod dużym ciśnieniem.

1. Metoda szwedzka. W jej przypadku stomatolog smaruje obszary zęba pokryte próchnicą specjalistycznym żelem i po upływie określonego czasu zeskrobuje chorą tkankę. Czynności te powtarza aż do skutku. Na koniec oczyszcza ząb i nakłada wypełnienie. To czasochłonna metoda, którą w Polsce stosuje się bardzo rzadko.

Znieczulenie dla dzieci – jakie środki można podać najmłodszym pacjentom?

Żeby naprawić ząb bez bólu, stomatolog może również znieczulić małego pacjenta, a następnie zastosować jedną z tradycyjnych metod leczenia, np. borowanie. W przypadku dzieci do znieczulenia najczęściej wykorzystuje się:

• sedację podtlenkiem azotu – zastosowanie tzw. gazu rozweselającego sprawia, że wizyta u dentysty nie stanowi przykrego doświadczenia. Podtlenek azotu wprawia małego pacjenta w dobry humor, a jednocześnie go uspokaja. Przez cały czas działania gazu rozweselającego dziecko nie zasypia i zachowuje pełnię świadomości. Nie odczuwa jednak bólu, dzięki czemu dentysta może uporać się z problemem. Gaz rozweselający podaje się przez specjalistyczną maseczkę,

• The Wand STA – to komputerowy system podawania znieczulenia, który sprawdza się zarówno w przypadku dzieci, jak i dorosłych. Zyskuje on na popularności głównie ze względu na szybkość działania i mniejsze ryzyko wystąpienia powikłań.

Leczenie zębów u dzieci wcale nie musi wiązać się z bólem. Wystarczy, że dentysta zastosuje jedną z nowoczesnych, bezbolesnych metod lub odpowiednio znieczuli małego pacjenta przed zabiegiem. W tej materii warto zaufać specjaliście, który dobierze odpowiednią strategię leczenia. Dentysta dla dzieci nie chce zaszkodzić małym pacjentom. Wręcz odwrotnie zależy mu na tym, aby miały one jak najlepsze doświadczenia związane z wizytą w gabinecie dentystycznym.