Bruksizm – objawy i metody leczenia

Częste bóle głowy, zgrzytanie zębami i krwawienie podczas mycia zębów? To jedne z najpopularniejszych symptomów świadczących o bruksizmie – chorobie psychosomatycznej, która może mieć bardzo negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia. Jej przyczynę upatruje się nierzadko w napięciu emocjonalnym i dużym stresie, co przekłada się na zwiększoną aktywność mięśni żuchwy. Inną przyczyną jest wada zgryzu lub nieprawidłowo dobrane koronki czy proteza. W wyniku bardzo mocnego zaciskania szczęki ściera się szkliwo, niszczą plomby, a w skrajnych przypadkach nawet łamią zęby. Jakie objawy powinny wzbudzić nasz niepokój oraz w jaki sposób przebiega leczenie bruksizmu?

Nocne zgrzytanie – czyli jak rozpoznać bruksizm?

Wiele osób, które cierpi na bruksizm nie zdaje sobie z tego sprawy. Z tego względu pacjenci niejednokrotnie zgłaszają się do lekarza gdy stan zdrowia zębów jest bardzo zły. Najczęściej o chorobie dowiadują się, gdy ich partnerzy wielokrotnie budzeni nocnym zgrzytaniem przekonują do odbycia wizyty u stomatologa. Niestety w wielu przypadkach problem jest bagatelizowany, co przekłada się nie tylko na pogorszenie komfortu życia, ale również inne dolegliwości. Jakie są najpopularniejsze objawy świadczące o bruksizmie?

1. Silna nadwrażliwość zębów.
  2. Krwawienie podczas mycia zębów.
  3. Częste bóle głowy.
  4. Ból ucha i szum w uszach.
  5. Ścieranie powierzchni zębów.
  6. Bardziej kwadratowy kształt szczęki.
  7. Suchość w jamie ustnej.
  8. Zanikanie przyzębia.
  9. Ból w okolicach mięśni twarzy i obręczy barkowej.

Gdy potrzebny jest protetyk – czyli w jaki sposób przebiega leczenie bruksizmu?

Protetyk to lekarz, który zajmuje się leczeniem oraz diagnostyką wad zgryzu, chorobami związanymi z narządem żucia oraz bezzębiem. Dodatkowo wstawia implanty i przeprowadza leczenie z wykorzystaniem protez. W jaki sposób pomaga osobom cierpiącym na bruksizm? Jednym ze sposobów leczenia w przypadku choroby spowodowanej wadą zgryzu jest założenie szyny relaksacyjnej. Jest ona indywidualnie projektowana dla każdego pacjenta. Ma przezroczysty kolor i zakłada się ją na górne zęby. Za jej odpowiednie dobranie odpowiada właśnie protetyk, który nadzoruje przebieg leczenia. Szyna zabezpiecza górne zęby przed tarciem o dolne, zapobiegając negatywnym konsekwencjom ścierania. Zakłada się ją na noc przez okres ustalony przez lekarza.

Protetyk może pomóc w leczeniu bruksizmu również jeśli jego przyczyną jest niewłaściwie założona proteza lub koronka. Czasem problem wynika także ze źle osadzonej plomby. W tych przypadkach cały proces można przeprowadzić bardzo szybko, zakładając nowe uzupełnienia protetyczne. Innym sposobem leczenia wady zgryzu, mającym na celu wyeliminowanie bruksizmu jest założenie aparatu ortodontycznego.

Psychiczne podłoże bruksizmu

Oprócz wyżej przedstawionych sposobów leczenia, kluczowe jest także zredukowanie poziomu stresu, będącego główną przyczyną bruksizmu. Zaleca się zastosowanie różnego rodzaju technik medytacyjnych, włączenie w codzienne życie elementów odstresowujących, takich jak słuchanie muzyki, czytanie, relaksujące kąpiele czy aktywność fizyczna.

Pacjenci muszą nauczyć się relaksować i rozładowywać emocje, gdyż to właśnie ich kumulacja stanowi częstą przyczynę zgrzytania zębami. W wielu przypadkach najlepsze rozwiązanie przyniesie psychoterapia. Spotkania z psychologiem i w razie konieczności leczenie farmakologiczne pozwolą poradzić sobie z problemem nerwicy i w konsekwencji z bruksizmem. Dla uzyskania najlepszych efektów, warto skorzystać zarówno z pomocy protetyka, jak i psychologa. Przydatne okazuje się również opanowanie ćwiczeń rozluźniających mięśnie twarzy.