Mity na temat implantów zębowych

Implanty zębowe wzbudzają wiele kontrowersji. Jedni uważają je za świetne, wygodne i bezpiecznie rozwiązanie. Inni zaś uznają, że nie jest to dobry pomysł. Negatywne opinie bardzo często swoje źródło mają w mitach związanych z implantami zębowymi. Warto zatem zapoznać się z nieprawdziwymi informacjami na ich temat i rozwiać wszelkie wątpliwości z nimi związane.

Cała prawda o implantach zębowych

MIT 1: Implanty zębowe są problematyczne podczas kontroli na lotnisku i uniemożliwiają rezonans magnetyczny.

PRAWDA: Skoro rozpatrujemy najważniejsze mity na temat implantów zębowych, warto rozpocząć od tego najczęściej powtarzanego. Według wielu opinii wykluczają one wykonanie rezonansu magnetycznego. To nieprawda. Są one produktami niemagnesującymi się, choć przed badaniem warto poinformować osobę przeprowadzającą badanie, że się je posiada. Podobnie jest w przypadku bramek na lotniskach. Implanty wykonane są z materiału, które może przeszkadzać w kontroli. To mit, który z całą pewnością warto obalać.

MIT 2: Zabieg wszczepienia implantów jest skomplikowany i niebezpieczny.

PRAWDA: Oczywiście wszczepienie implantów wymaga precyzji i dokładności, co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Jednak trwa on zazwyczaj ok. kilkudziesięciu minut. Zabieg jest bezpieczny, jednak warto dobrze przemyśleć wybór specjalisty, który go wykona. Dobry stomatolog to podstawa udanego zabiegu. Warto dodać, że podczas wszczepiania implantów zębowych od razu może zostać założona korona na implant. Nie ma potrzeby czekania kilku tygodni. Jest to mit, który można usłyszeć równie często co informację, że zabieg może być niebezpieczny.

MIT 3: Zabieg wszczepienia implantów jest bardzo bolesny.

PRAWDA: Bolesność zabiegu to mit powtarzany równie często, jak ten o skomplikowaniu zabiegu. Na szczęście nie ma on nic wspólnego z prawdą. Jest to możliwe dzięki nowoczesnym i bezpiecznym metodom znieczulenia, jakimi współcześnie dysponuje stomatolog wszczepiający implanty zębowe. Nie ma zatem obaw, że podczas zabiegu pacjentowi będzie towarzyszył ból i dyskomfort.

MIT 4: O implanty nie trzeba dbać.

PRAWDA: Powyższa informacja stawia wszczepienie implantów zębowych w bardzo korzystnym świetle — implantów nie trzeba czyścić ani sprawdzać regularnie u stomatologa. Kolejny mit i to bardzo szkodliwy. Jeżeli chcemy, aby implanty posłużyły nam przez całe życie, należy skrupulatnie o nie dbać. Ważna jest codzienna higiena, podobnie jak w przypadku naturalnych zębów. Ponadto implanty trzeba regularnie kontrolować u dentysty. Jak widać, nie są one niezniszczalne i trzeba obchodzić się z nimi podobnie jak z prawdziwymi zębami.

MIT 5: Implanty wywołują reakcję alergiczną.

PRAWDA: Wiele osób, zwłaszcza alergików rezygnuje z wszczepienia implantów, gdyż obawiają się reakcji alergicznej. Warto jednak wiedzieć, że implanty wykonane są z bezpiecznych, zupełnie obojętnych dla organizmu materiałów, np. tytanu. W związku z tym ryzyko wystąpienia reakcji alergicznej jest całkowicie wykluczone. Jak widać, jest to rozwiązanie odpowiednie także dla alergików i osób wrażliwych.

MIT 6: Wszczepienia implantów może dokonać każdy stomatolog.

PRAWDA: Niestety powyższy mit może okazać się bardzo szkodliwy, gdyż nie każdy dentysta jest na tyle kompetentny, aby wszczepić implanty zębowe. Jeżeli mamy wątpliwości lub po prostu chcemy się dowiedzieć, czy dany specjalista ma odpowiednie kwalifikacje, wystarczy zapytać o odpowiedni certyfikat. Stomatolog, który może dokonywać wszczepiania implantów, będzie posiadał certyfikat z implantologii potwierdzający jego kwalifikacje pozwalające na wszczepianie implantów zębowych.