Na czym polega leczenie kanałowe?

Co to jest leczenie kanałowe?

Korzeń zęba może mieć stan zapalny. Wówczas odczuwamy bardzo bolesny ból, przez który nie można normalnie funkcjonować. Okazuje się, że nie trzeba od razu takiego zęba wyrywać, można go ocalić właśnie dzięki leczeniu kanałowemu, które polega na usunięciu chorej miazgi zęba. Na początku należy poszerzyć nieco system kanałów korzeniowych zęba, usunąć miazgę, a następnie zamknąć z powrotem korzenie specjalnym materiałem wypełniającym.

Jakie korzyści płyną z leczenia kanałowego? Dlaczego warto zdecydować się na tego typu leczenie? Przede wszystkim dzięki zastosowaniu leczenia kanałowego można uniknąć poważnych komplikacji medycznych. Poza tym w ten sposób można zachować swój naturalny ząb i nie trzeba wstawiać w miejsce ewentualnego wyrwania zęba implantu. Zachowanie naturalnego zęba pozwoli także na naturalną funkcję przeżuwania pokarmów. Na koniec warto wspomnieć także o tym, że wyleczony ząb chroni jednocześnie inne zęby przed infekcjami, np. w postaci próchnicy.

Leczenie kanałowe – przebieg

Przebieg leczenia kanałowego można podzielić na kilak etapów. Oczywiście każdy przypadek leczenia jest inny, a kolejne kroki podejmowane podczas całego tego procesu mogą różnić się w zależności od przypadku. Niemniej jednak podstawowy proces leczenia kanałowego można opisać w czterech krokach.

1. Na pierwszej wizycie usuwane są nerwy zęba. Poza tym mamy do czynienia ze stanem zapalnym, dlatego pacjent otrzymuje znieczulanie miejscowe. W ten sposób nie odczuje żadnego bólu w trakcie wizyty.
  2. Kolejny etap to rozwiercenie zęba, tak by można było dojść do kanałów zębowych. Na tym etapie miazga zostaje usunięta za pomocą trepanacji.
  3. Trzeci etap to oczyszczanie kanałów korzeniowych. To ważny etap, ponieważ wymagana jest ogromna dokładność i staranność przy czyszczeniu, tak by żadne pozostałości miazgi, w tym bakterie, nie pozostały w kanale. Płukanie kanałów korzeniowych kończy proces czyszczenia.
  4. Przedostatnia lub ostatnia wizyta polega na wypełnieniu kanałów korzeniowych za pomocą termoplastycznego wypełnienia. Kiedy ząb otrzyma wypełnienie, można go zamknąć.

Tak w dużym skrócie można opisać cały proces leczenia kanałowego. Zwykle leczenie odbywa się podczas kilku wizyt, choć niektóre gabinety stomatologiczne oferują wykonanie tego zabiegu na jednej wizycie. Oczywiście wiąże się to z większymi kosztami, ale jeśli komuś bardzo zależy na czasie, może rozważyć taką opcję.

Czy leczenie kanałowe jest bolesne?

Jak już było wspomniane na samym początku, podczas leczenia kanałowego usuwa się żywą, zapalną tkankę zęba. Sam proces leczenia składa się z kilku etapów, kiedy prowadzone jest leczenie na można powiedzieć „otwartym zębie”. Mogłoby się wydawać, że cały proces leczenie jest bardzo bolesny, ale nic bardziej mylnego. Leczenie kanałowe jest prowadzone zawsze pod znieczuleniem. W związku z tym można powiedzieć, że leczenie kanałowe jest całkowicie bezbolesne.
Poza tym warto dodać, że tak naprawdę znieczulenie jest wymagane tylko na początku leczenia, kiedy usuwane są nerwy z zęba. Później podczas zabiegu nie powinno odczuwać się żadnego bólu, skoro nerwy zostaną usunięte. Wówczas ząb jest już „martwy”, a samo wypełnianie go nie jest bolące.
Alternatywą do leczenia kanałowego zęba jest jego usunięcie. Jedyną zaletą tego zabiegu jest niski koszt wizyty, ale w zamian stracimy ząb. Leczenie kanałowe umożliwia zachowanie uzębienia. Wybór należy do pacjenta, jednak jeśli ząb jest widoczny, warto zdecydować się na endodoncję.