Próchnica u dzieci – jak ją rozpoznać?

Tak jak dorośli, młodzież czy dzieci w starszym wieku, tak również małe dzieci miewają problemy z zębami. Najmłodszych najczęściej atakuje próchnica, która jest problemem, ale na szczęście do rozwiązania. Wystarczy tylko jak najwcześniej ją zdiagnozować i udać się do specjalisty. On oceni stan uzębienia i z pewnością zaproponuje najlepszą opcję leczenia. Dobry stomatolog dziecięcy stara się nie tylko wyeliminować problem, ale też podejść do sprawy tak, by pacjent czerpał z tego korzyści również w przyszłości.

Co to jest próchnica zębów?

Zacznijmy od tego czym w ogóle jest próchnica. Próchnica to choroba, która dotyczy zarówno zębów mlecznych, jak i stałych. Czynniki, jakie mają wpływ na rozwój próchnicy najpierw odwapniają szkliwo zębów, a następnie dochodzi do odsłonięcia mniej uwapnionej zębiny, co prowadzi do powstania dziury, zwanej fachowo ubytkiem próchniczym w zębie.

Przyczyny próchnicy u dzieci

Przyczyn próchnicy jest wiele. Niektórych można uniknąć, ale są też takie, które ciężko wyeliminować.

Próchnica butelkowa

Przyczyną próchnicy już u niemowlaków może być bardzo częste picie w nocy i u tych, które potrafią zasnąć z butelką. Niestety w nocy wydzielanie śliny jest zmniejszone, a przez to nie obmywa ona dokładnie zębów tak jak w dzień.

Słabe uwapnienie tkanek zębów

Przyczyną może być również po prostu niska jakość szkliwa. To nie zawsze jest uzależnione od dziecka czy jego rodziców.

Brak higieny jamy ustnej

Nawet zła higiena jamy ustnej, nie mówiąc już o jej całkowitym braku, może prowadzić do intensywnego rozwoju próchnicy. Szczególnie gdy do tego wszystkiego dochodzi jeszcze niewłaściwa dieta.

Nieodpowiednie nawyki żywieniowe

Zjadanie dużych ilości słodyczy i owoców, podjadanie przekąsek, szczególnie tych, które oblepiają zęby, też prowadzi do powstania próchnicy oraz jej rozwoju.

Jak rozpoznać próchnicę?

Próchnica początkowo jest kredowobiała matowa. Wyraźnie odznacza się od zdrowej powierzchni szkliwa zęba. Plama ta z biegiem czasu robi się szorstka, ciemnieje, a z czasem cienka warstwa już odwapniona zwyczajnie się załamuje. Tak powstaje ubytek próchnicowy. Dlatego należy uważnie obserwować zęby dziecka i w razie podejrzanego widoku udać się na konsultację do specjalisty.

Co robić, kiedy w jamie ustnej małego pacjenta pojawia się próchnica?

Niektórzy twierdzą, że zęby z próchnicą należy wyrywać. Jest to błędne stwierdzenie! Stomatolodzy leczą chore zęby, co prowadzi automatycznie do wyeliminowania bakterii z jamy ustnej. Ma to na celu zwiększenie szansy na prawidłowy wzrost zębów stałych. Dzięki temu kość żuchwy będzie zdecydowanie lepiej wykształcona, a co za tym idzie, zęby prosto osadzone. Jest więc ogromna szansa, że postępując w ten sposób, da się uniknąć kosztownych wizyt u ortodonty w przyszłości.

Jak w takim razie chronić dziecko przed próchnicą

Chronić dziecko przed próchnicą można na wiele sposobów, choć to nie gwarantuje sukcesu. Należy wobec tego:

• kontrolować co dziecko je i o jakich porach
  • czy myje zęby regularnie i po posiłkach
  • obserwować stan zębów

Tak niewiele potrzeba, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia próchnicy u młodego człowieka. Mało które dziecko potrafi tak po prostu i całkowicie zrezygnować z jedzenia słodyczy. Niektóre niechętnie myją zęby, a szczególnie najmłodsze dzieci nie robią tego dokładnie. To rodzice muszą więc przejąć nad tym kontrolę. W przeciwnym razie dziecko będzie mocno narażone na choroby zębów, w tym właśnie wspomnianą próchnicę, prowadzącą między innymi do złego samopoczucia dziecka i pewnych związanych z tym ograniczeń.